Ønsker å kartlegge innholdet i kulturskolens musikkfag
OSLO: Som ledd i forskningsprosjektet DYNAMUS sender forskere fra Høgskolen i Innlandet og Norges musikkhøgskole i disse dager ut en spørreundersøkelse til landets kulturskoleledere.
Undersøkelsen fokuserer blant annet antall elevplasser knyttet til musikk, hvilke instrument og ensembler det tilbys undervisning i samt hvilke musikalske sjangere det undervises i.
Kulturskolelederne får invitasjon per e-post om å delta i spørreundersøkelsen. Den gjennomføres på nettet og tar cirka ti minutter å besvare – og de involverte forskerne håper på høy svarprosent, noe som vil betyr mye både for forskningsarbeidet de er i gang, men også – og enda viktigere: Som bidrag til kunnskapsutvikling om kulturskolen.
– Det er svært viktig for et godt resultat at så mange som mulig av landets kulturskolerektorer deltar i undersøkelsen. Vi oppfordrer derfor alle som mottar invitasjonen til å sette av tid til å besvare spørsmålene, og på den måten bidra til kunnskapsutvikling om kulturskolen på nasjonalt nivå, sier professor Sidsel Karlsen ved Norges musikkhøgskole (NMH), en av forskerne som er med i DYNAMUS.
Med seg på laget har Karlsen sentrale forskningsmedspillere i postdoktor Anne Jordhus-Lier ved Høgskolen i Innlandet og professor Siw Graabræk Nielsen ved NMH.
Kulturskolerådets FoU-leder: – Viktig undersøkelse
– Det å delta i undersøkelser og kartlegginger kan iblant virke litt ørkesløst, men Norsk kulturskoleråd oppfordre alle kulturskoleledere til å bidra inn i dette prosjektet ved å svare på undersøkelsen. Det er slik vi skaffer til veie informasjon som vi også kan benytte i utviklingsarbeid av skoleslaget, og til å forstå det landskapet vi er en del av, sier Anders Rønningen (bildet), FoU-leder i Norsk kulturskoleråd.
At DYNAMUS er plassert med begge beina i UH-sektor, synes Rønningen er bra.
– Det kunnskapsutbyttet som her vinnes, kommer til umiddelbar anvendelse i den samme sektoren som forsyner oss med den kompetansen vi trenger, sier Anders Rønningen. Ifølge FoU-lederen vil Norsk kulturskoleråd bidra med deling av resultater og innsikt fra dette forskningsprosjektet.